31 augustus 2006

in Berlijn

Bij aankomst op Tempelhof moesten nog een aantal formulieren worden ingevuld, wat geen probleem opleverde. Nadat we het vliegtuig hadden vastgezet, kozen we ervoor om naar uitgang te lopen, in plaats van met de follow me car. Aldaar konden we zo doorlopen en stonden in no time buiten. Wat dan tegenvalt is dat er helemaal niks geen taxi en of bus te bekennen valt. Daar sta je dan. Na een poosje kom je er achter dat je in feite aan de achterkant van het stationsgebouw staat. Dit is de General Aviation uitgang.
Dus even naar de voorkant gelopen, en daar is het wel druk en levendig. In het stationsgebouw hebben we dan even een paar hotels gebeld. We hadden natuurlijk eea wel voorbereid. Bij het tweede hotel was het raak, een kamer voor twee nachten voor 83 € per nacht. Inclusief ontbijt en gelegen tegen de Kurfürstendam aan. Kan het nog mooier ? Hotel Imperial. Kortom, een taxi bracht ons in een wilde vaart erheen en om kwart over vijf stapten we de kamer binnen. 5 kwartier na touch down !
De eerste avond hebben we gebruikt om de naaste omgeving wat te leren kennen en heerlijk te eten.
De Kurfürstendam is een prachtige winkelstraat. Wat opvalt is de ruimte. Alles is ruim opgezet en het lijkt niet druk. Prachtige winkels en gebouwen, en veel constructie werken in uitvoering.
Na een uitstekende nachtrust en een heerlijk ontbijt buffet zijn we met de U-bahn op een dagkaart ( 5,70 €) naar de Alexanderplatz gegaan. Vanwege de in aanbouw zijnde stukken van de metro, is dat nog wel een gepuzzle en drie keer overstappen, maar wel leuk.
Op het Alexanderplatz aangekomen, waan je je midden in een gigantische bouwput. En dat is het dan ook. Niet een plaats om lang te blijven. Vandaar begon onze voettocht. We hebben te voet het hele centrum doorklieft, en tussendoor nog een rondvaart gemaakt van een uur.
Onze route was ; Alexanderplatz, Berliner Dom, de rondvaart, Unter den Linden, Brandenburger Tor, Reichstag, Checkpoint Charlie, Potsdamer Platz, en met de metro weer terug naar de Kurfürstendam .
De indrukken die je daar opdoet zijn overweldigend. De gebouwen allemaal groot en groots. De architectuur is zeer modern, naast de kolossen van het derde rijk. De televisie toren zie je haast overal dominant weer terug.
We hebben in een dag veel gezien en genoten. Het weer hield zich perfect, droog niet te warm, goed om een heel stuk te lopen.
's Avonds nog eens lekker gegeten in een leuk restaurant ( Schildkröte ) en dat was het dan weer. Morgen weer naar huis, lekker vliegen. Plan is om elf uur half twaalf te hangen.